Společnost DUHA, z. ú.
sociální služby pro dospělé osoby s mentálním znevýhodněním

Příklady k ochraně práv klienta

Ochrana a dodržování práv klienta

Situace:

V časopise uvidíte v článku o dni otevřených dveří DUHY Vaše fotky. Pěkně Vás to naštve, protože nemáte ráda, když jste takto "vidět". Zdá se Vám, že se za Vámi všichni otáčejí a každý Vás musí poznat. Nikdo se Vás neptal, jestli chcete vidět své fotky v časopise.

Co si myslíme my...
Každý člověk má nepřeberné množství práv a stejně tak velké množství povinností. Právo na ochranu osobních údajů (což mohou být i Vaše fotografie) je jen jedním z nich. Pro lidi s mentálním znevýhodněním může být občas problém si svoje práva uhájit. Naše služba bere práva klienta jako základní stavební kámen, na němž si zakládá.


Respektování osobnosti klienta

Situace:

Jste trochu "noční pták". Spát chodíte ve tři hodiny ráno a probouzíte se odpoledne. Dlouhá léta Vám to tak vyhovuje. Když bydlíte sám, je to v pohodě. Jenže s Vámi začne bydlet kamarád a ten ráno vstává do práce. Oba potřebujete asistenta a ten chodí v době, kdy Vy ještě v klidu spíte, zatímco Váš kamarád je čilý a připravený na odpolední program. Tohle Vás ruší.

Co si myslíme my...
Uvedený příběh má reálný základ. Asistenti vyřešili situaci tak, že chodí na službu odpoledne a v domluvený čas přijdou klientovi do pokoje říct, že jsou tady, což je pro něj znamení, po kterém začne vstávat a připravovat se na běžné činnosti. Máme klienty, kteří se snadno přizpůsobí podmínkám, stejně jako ty, kteří mají svůj způsob života a pohled na svět. I když to není vždy jednoduché, snažíme se vyjít vstříc každému z nich tak, aby spolu mohli žít v co nejlepší atmosféře.


Zachování lidské důstojnosti

Situace:

"Tak tohle je naše Anička. Bydlí tu už šest let a je moc hodná a milá. Aničko, pojď se seznámit tady s paní Vopičkovou, která tu teď bude dělat asistentku."Líbilo by se Vám takovéto seznámení s novým asistentem?

Co si myslíme my...
Když se s někým seznamujeme, obvykle si sami určujeme, zda nám ten který člověk může tykat či vykat, říkat nám křestním jménem či příjmením. Naši klienti jsou dospělí lidé, jako k takovým se k nim chováme i s nimi mluvíme.


Zohledňování práva žít ve společnosti běžným způsobem života

Situace:

Přijdete domů z práce a jste unavení. Máte hlad, ale v lednici nic není. Chvíli po Vás přijde asistent. Vy mu řeknete, aby šel nakoupit, a on Vám nabídne, že půjde s Vámi. Vám se ale nikam nechce. Myslíte si, že by měl jít asistent nakoupit sám?

Co si myslíme my...
Úkolem asistenta je podpořit klienta v učení se novým věcem a pomoci ve věcech, které klient sám nezvládne. Asistent ale klientovi "neposluhuje" (výjimkou je samozřejmě nemoc nebo jiná podobná situace). Asistent doprovází klienta v rozhodnutí nenakoupit a nemít co jíst, případně jít nakoupit později.


Zplnomocňování klientů k rozhodování o sobě samých

Situace:

Každé ráno jezdíte se svou spolubydlící a asistentkou do chráněné dílny na druhé straně města. Vaše spolubydlící má problémy s chůzí, takže vždy vyjíždíte s předstihem. Moc se Vám to nelíbí, raději byste si přispal/a. Vaše asistentka si myslí, že byste se mohl/a naučit cestu sama a ráno jezdit později. Vy jste ale nikdy sám/sama nejela a cesta je dlouhá, musí se i přestupovat. Co byste dělal/a?

Co si myslíme my...
Riziko k životu neodmyslitelně patří. U lidí s mentálním znevýhodněním se mluví dokonce o právu na přiměřené riziko. Klíčové je pro nás slůvko "přiměřené" - znamená to zvažovat míru rizika zvládnutelnou pro konkrétního člověka, přičemž konečné slovo má ten člověk sám. Naším úkolem je hledat možnosti rozvoje našich klientů. Pomáháme jim vyhledat všechny důležité informace nebo naučit se nejrůznější dílčí činnosti, které budou při zvládání nových dovedností potřebovat. Zároveň s klientem přemýšlíme nad možnými riziky a snažíme se jim předcházet.


Partnerství

Situace:

Máte někoho, koho milujete. Chvíli spolu jen tak "chodíte", ale po čase s ním chcete trávit více času, probouzet se vedle něho/ní, dát si dobrou snídani a jít dnes třeba do kina. Možná přemýšlíte i o tom, že byste požádal svou přítelkyni o ruku. Možná přemýšlíte, že byste ráda řekla ANO.

Co si myslíme my...
Partnerské vztahy procházejí určitým vývojem. Je normální, že pokud je nám s někým dobře, tak s ním chceme bydlet v jednom bytě a třeba i uspořádat velkolepou svatbu, na kterou se hezky oblékneme a pozveme svou rodinu a kamarády na hostinu. My se snažíme těmto běžným lidským potřebám v rámci možností vyhovět - naši klienti spolu žijí, vedou domácnost a mohou se i vzít. Stejně jako jiné páry se snaží vyjít s penězi a třeba si najít i nějakou práci. Mají naši plnou podporu.


Zachování a rozvíjení rodinných a přátelských vztahů

Situace:

Tak jste si konečně vybavil/a svůj pokoj, máte tam všechno, co chcete a potřebujete. Máte velkou radost a přemýšlíte, s kým se o ni podělit. Rádi byste uspořádali malou oslavu pro své rodiče a kamarády. Nevíte ale, jestli to půjde.

Co si myslíme my...
Budete bydlet v bytě Společnosti DUHA a chcete se setkávat se svými rodiči a kamarády? Můžete je navštěvovat, a pokud se domluvíte se svými spolubydlícími, můžete si své blízké pozvat domů. Kromě běžných návštěv mají u nás tradici i vánoční setkání rodiny a asistentů v bytě pořádají i narozeninové oslavy, kam si mohou pozvat své přátele. Důležitá je vždy dohoda všech obyvatel bytu. Respektujeme však i situaci, kdy se klient z někoho z rodiny setkávat nechce.

↑ zpět nahoru